Hotel Roermond een merk met een mooie historie

Click here to scrolldown

Hotel Roermond

  • Brainstorm
  • Advies
  • Design logo en merk

Brainstorm

Voormalig hotel restaurant De la station in Roermond is een hotel met een lange historie. Na jaren van getrouwe dienst was het gebouw toe aan vernieuwing. De verandering is grondig gedaan. Het oude hotel is helemaal afgebroken en een nieuw neoclassicistisch gebouw is er voor in de plaats herrezen. Omdat het een plek met historie is verwijst het nieuwe gebouw respectvol naar vroeger dagen door deze stijl. Tijdens de brainstorm voor het nieuwe merk zijn wij de archieven ingedoken en hebben we veel historie kunnen oplepelen. Zo bestond het hotel al in de tijd van Napoleon en was het een plaats waar de paarden van de postkoets werden gewisseld.

Advies

Ons advies was dan ook om deze rijke historie te gebruiken in het merk wat we neer gingen zetten. Aangezien de historie van het hotel verder terug te voeren is dan de eerste spoorlijn in de stad Roermond, had de oude naam geen betrekking op het treinstation (in het Frans La Gare). Wij zijn daarom op zoek gegaan naar een item dat de eigenschappen heeft met betrekking tot historie, wegen die elkaar kruisen, reizen, nieuwe contacten, een ontmoetingsplek en markering.

 

 

design logo en merk

Na veel schetswerk en de eerste voorstellen zijn wij voor het definitieve ontwerp uitgekomen bij het Andreas kruis. Dit teken vervult een drie dimensionale functie. Het staat voor een stop, een postkoets stop in het historische geval. Maar het is nu als hotel ook een rustplaats voor reizigers. Het is een rustpunt èn linkt met een spoorweg overgang, daarmee verbind het met het naastgelegen treinstation.

Doordat de lijnen elkaar kruisen syboliseert het ook de vele ontmoetingen die er zullen plaatsvinden. De nieuwe contacten en afspraken die er zullen plaatsvinden. Door de pijlen heeft het een dynamisch karakter omdat mensen er niet voor altijd zullen blijven. Ondanks het rustpunt is het een plek van activiteit, doorreizen en nieuw(s). En tenslotte het mooie historische rustpunt… de markering.

In de huisstijl heeft het symbool een functie gekregen. Door het als patroon te gebruiken in diverse dessins is het overal in het hotel en bij alle communicatie uitingen divers en afwisslend te gebruiken. Het geeft uiting aan elan en luxe. Behang, stof en drukwerk worden door een herhaald dessin van een mooie en unieke uistraling voorzien.